I denna  avhandling  står  slöjdlärarens  kommunikation i centrum.  Genom olika typer av dokumentation och intervjuer analyseras och beskrivs slöjdlärares kommunikation när en handlingsburen kunskap förmedlas. Åtta  olika  kommunikationsformer  identifieras  och  beskrivs.  Vidare  analys av de olika kommunikationsformerna visar att det finns olika sätt att  använda  dem  i  förhållande  till  fiktivt  kommunikation  (en  ”som  om  handling”) eller konkret kommunikation (i handling ). En slöjdlärares val av kommunikationsform har stor didaktisk betydelse. Läraren som väljer att använda sig av konkret visande som inledande instruktion skapar flera möjligheter  för  den  lärande  att  ta  till  sig  instruktionen.  Det  konkreta  kräver inte samma förförståelse som det fiktiva där den lärande kan behöva någon form av förförståelse för att kunna ”läsa av” det som instrueras. Medvetenhet om kommunikationsform i relation till vad som ska förmedlas  och  vem  som  ska  ta  emot  instruktionen  är  avgörande  för  utfallet.
							 
								
									ArbetstitelKommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning
Standardpris279.00
Illustrerad
 Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie83
MediatypBok
AvailableToOrder
 IsContractProduct
 Inlaga
Sidor173
Publiceringsdatum2021-01-14 00:00:00
FörfattareJoakim Andersson
Kort BeskrivningAkademisk doktorsavhandling i estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap vid HDK-Valand–Högskolan för konst och design, Göteborgs universitet, februari 2021. 
I denna  avhandling  står  slöjdlärarens  kommunikation i centrum.  Genom olika typer av dokumentation och intervjuer analyseras och beskrivs slöjdlärares kommunikation när en handlingsburen kunskap förmedlas.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
 SeriesTitle
erpOwnsPrice
 BokinfoStatusCode21